Workshops Goalball

Teambuilding Goalball: elkaar blind leren vertrouwen

Niets zien, alleen maar goed luisteren en focussen. Stel: je belandt met je team in een situatie waarin het letterlijk tasten in het duister is. Waarin er gezamenlijk, onder tijdsdruk, zonder zicht een sportieve prestatie verricht moet worden. Hoe werk je dan optimaal samen? In welke mate dien je elkaar dan te vertrouwen? En hoe belangrijk is het dan om onderling helder te communiceren? Want hoe donker het ook is, excuses gelden er niet: het gezamenlijke doel moet worden bereikt.

Ga met je team de ultieme en sportieve uitdaging aan en doe de clinic Goalball, de balsport waarin je elkaar letterlijk blind moet kunnen vertrouwen. Dat is meer dan nodig, want iedere deelnemer speelt het spel met een afgeplakte skibril op, waar je werkelijk niets door kunt zien. Samen met je teamgenoten, die dus eveneens geen zicht meer hebben, ben je ineens op andere zintuigen aangewezen. Het voornaamste referentiepunt is hetgeen waar het spel om draait: de helder klinkende rinkelbal. Een ongewone situatie, hoe ga je daar als team gezamenlijk mee om? Hoe zet je ineens bij de oriëntatie andere zintuigen dan je ogen in? En hoe werk je noodgedwongen in zo’n situatie optimaal samen? Tal van vragen, die tijdens het spel allemaal aan bod komen. Vragen die in dienst staan van de twee hoofdvragen: hoe verdedigen we zonder zicht als team de scoringspogingen van de tegenstander? En hoe treffen we als team zonder zicht bij onze tegenstander het doel?

Waardevolle lessen

Hoewel je tijdens Goalball niets kunt zien, levert het toch nieuwe inzichten op. Teams leren om in een ongewone situatie creatief en oplossingsgericht te zijn, met andere zintuigen nieuwe hulprobben te gebruiken, optimaal te focussen, duidelijker onderling te communiceren, nog beter samen te werken en blind op elkaar te vertrouwen. Daarnaast zorgt het spelelement in Goalball voor een ultieme beleving, waar alle teamleden het nadien nog jaren over zullen hebben. Goalball verschaft dus waardevolle lessen om mee terug te nemen naar de werkvloer.

Wat is Goalball precies?

Goalball is een teamsport die doorgaans door blinden en slechtzienden in een zaal wordt gespeeld. Het spel vindt plaats op een veld van 18 bij 9 meter, waar twee doelen tegenover elkaar staan. Er spelen twee teams van maximaal zes personen, waarvan er drie in het veld staan. Elk team is en blijft op een helft van het veld. Iedere veldspeler heeft een afgeplakte skibril op, die bij hen het zicht volledig ontneemt. Daardoor kunnen ook goedzienden volwaardig het spel spelen en beleven. Het spel wordt gespeeld met een 1,25 kg zware rinkelbal met een belletje erin, die met een onderhandse worp naar het doel van het andere team geworpen dient te worden. Het doel strekt zich over de volledige breedte van het veld uit. De spelers van het andere team moeten zich op gehoor oriënteren op de bal en proberen de bal uit het doel te houden. Beide helften van het veld zijn verdeeld in drie gebieden van elk drie meter diep. Deze gebieden zijn van buiten naar binnen: teamgebied, werpgebied en neutraal gebied.

Een beter beeld krijgen van Goalball? Bekijk dan de video over Goalball tijdens de Paralympische Spelen.

Interesse in een clinic?

Wil jij met je team de optimale uitdaging voor teambuilding aangaan? Neem dan contact op met goalballvereniging NimGo in Nijmegen. Ervaren spelers van deze vereniging verzorgen de clinic. Uitgangspunt is dat de aanvrager van de clinic een zaal regelt, NimGo verzorgt het programma en neemt de benodigde materialen mee. Het bepalen van een datum en tijdstip gebeurt in goed onderling overleg. De clinic duurt anderhalf uur en de kosten worden besproken.

Meer weten of een clinic aanvragen? Neem contact op via: [email protected].